2023 Suudi Arabistan Grand Prix'si - Yarış Raporu

2023 sezonunun 2. randevusu olan Suudi Arabistan Grand Prix’si, bilindiği üzere, takvime 2021 yılında eklenen Cidde – Corniche Cadde Pisti’nde koşuldu. Yarış takvimine eklendiği 2021 yılından itibaren hem ilgi gören hem de ciddi güvenlik açıkları nedeniyle tepki çeken Croniche Cadde Pisti’nde duvarları neredeyse sıyırarak geçen pilotları izlerken doğal olarak heyecan tavan yapıyor. Ancak tüm heyecana ve aslında oldukça yüksek seyir zevkine rağmen belirtmek zorundayız ki gerek 2021 sezonunda arabaların her seferinde birbirlerine girmesiyle yarışın 2 kere yeniden başlatılması, gerek 2022 sezonunun Antrenman turları sırasında pistin çok yakınına düşen bi füze ile gerçekleşen patlama gerekse yine 2022 yarışının sıralama turları sırasında Mick Schumacher’ın herkesi korkutan kazası, Corniche’nin ne kadar tehlikeli bir pist olduğunu gözler önüne seriyor. Peki şans eseri de olsa olaysız geçen 2023 yarışında neler oldu, birlikte gözden geçirelim. 




Yine FIA, Yine Bir Skandal! 


Dürüst olmak gerekirse biz her yarış sonrarı FIA’in saçmalıklarını yazmaktan bıktık fakat FIA skandal düzeyinde kararlar almaktan bıkmadı. Bu kez ne oldu derseniz... Geçen yarıştan (Bahreyn) hatırlarsınız; Alpine’in genç plotu Esteban Ocon önce ‘’yanlış start pozisyonu’’, sonra ‘’cezanın yanlış uygulanması’’, ve daha sonrasında da ‘’pit şeridinde hız sınırı ihlali’’ nedenleriyle ceza yağmuruna tutlmuştu. Cidde’de ise piyango bu kez ‘’yaşlı kurt’’ Fernando Alonso’ya çıktı. Tıpkı Bahreyn yarışında genç Fransıza yapıldığı gibi bu kez Alonso’ya önce ‘’yanlış start pozisyonu’’ nedeniyle 5 saniyelik süre cezası verildi. Mantıklı olacağı şekilde Aston Martin, cezayı pit stop sırasında uygulamayı tercih etti. Ancak bu tercih, bu sezon için fazlaca umut veren takıma pahalıya patladı. Kurala göre süre cezası pit stop sırasında uygulanırken hiçbir mekanikerin, ve hiçbir tamir/değişim aletinin araca değmemesi, dokunmaması gerekiyor ve buna lastik değiştirirken aracın altına yerleştirilen kriko da dahilmiş, öğrenmiş olduk. Bu arada yarışın sonlarına doğru, şu an hatırlayamadığım bir nedenden dolayı Alonso 5 saniye daha ceza aldı ancak Mercedes’in genç yıldızı George Russell ile farkını yarış sonuna kadar 5 saniyenin üzerine çıkararak 3. sırada podyumdaki yerini korudu. Şimdi gelelim işin saçmalık ve skandal kısmına... Yarış bitti, kupa seremonisi yapıldı, üst üste 2. kez Fernando Alonso ile podyumu tamamlayan Aston Martin takımı, hakkettikleri şekilde, deliler gibi sevindiler. Ancak o da ne? Twitter üzerinden gelen bildirimler herkese ‘’YOK ARTIK, BU KADAR DA OLMAZ!’’ dedirtti. Herşey bittikten sonra FIA, biraz önce bahsettiğim kurala yönelik olarak tecrübeli İspanyol’a 10 saniyelik süre cezası verdi ve Alonso’dan 3.lük kupasını bu kararın ardından yerini alan Russell’a teslim etmesi istendi. Cezanın nedeni, araçta 5 saniye boyunca hiçbir işlem yapılmadığı herkes tarafından açıkça görülebildiği halde bir mekanikerin, krikoyu aracın altına yerleştirip o şekilde beklemesiymiş. FIA’in yaptığı açıklama resmen gülünçtü: ‘’Normal şartlarda bu kurala göre yapılan ihlalin cezası yarıştan diskalifiye edilmektir ancak videoda da araçta işlem yapılmadığını gördüğümüz için diskalifiye etmek yerine 10 saniye süre cezası vermeyi kararlaştırdık’’. Neyseki Aston Martin, takım olarak hızlı davrandı ve karara hemen itiraz ettiler. FIA’in yaptığı 2. açıklamada İngiliz ekibinin itirazının kabul edildiği, itarzarıyla beraber benzer durumda ceza verilmediği 7 örnek sundukları ve örneklerin ardından hakettiği 3.lüğün Alonso’ya geri verildiği iletildi. Takımın,ve Fernando Alonso’nun, itirazları ise ‘’bu cezayı vermek için tam 25 turluk süreleri vardı eğer bize haber verselerdi tur süremizi ona göre geliştirirdik’' şeklinde oldu. Neyse ki, geç de olsa, adalet yerini buldu. 




Lance Stroll ve Safety Car!


Yazımıza yine Aston Martin ile devam ediyoruz ancak bu kısım fazla uzun olmayacak. Yazıya başlarken pistin ne kadar tehlikeli bir pist olduğundan ve 2021 yılında yarılın 2 kere yeniden başlatıldığından bahsetmiştim. Neyse ki bu sezonun yarışı tamamen olaysızdı. Normalde çok fazla Safety Car periyodu beklenen, hatta en az 2 Safety Car periyoduna garanti gözüyle bakılan yarışta tek Safety Car periyodunu Aston Martin’in Kanadalı genç pilotu Lance Stroll mekanik arıza nedeniyle getirdi. Aracı pistte durdurmak zorunda kalan Stroll, haliyle yarıştan da çekilmek zorunda kaldı. Yine de kazasız, olaysız bir yarış olduğu için tabii ki mutluyuz. 




Geçmiş Olsun Şampiyon! 


Yarış haftasında Perşembe günü Red Bull cephesinden beklenmeyen bir haber düştü Twitter’a. Önce Max Verstappen’ın kendi paylaşımı, ardından da takımdan açıklama geldi. Genç şampiyon ‘’yeniden iyi hissediyorum’’ diyerek başladığı mesajında mide virüsü kaptığını, birkaç gündür iyi olmadığını ve bu nedenle Cidde’ye Cuma günü ulaşacağını iletirken takım ise Hollandalı pilotun aynı nedenle basın etkinliklerine katılamayacağını duyurdu. Cuma günü piste gelen ve iyi gibi görünen genç pilot, geçtiğimiz günlerde aslında göründüğü kadar iyi hissetmediğini, antrenman turları sırasında nefes almakta zorlandığı için 2 turdan sonra yavaşlayıp soluklanmak ihtiyacı hissettiğini açıkladı. Bu durumuna rağmen tahrik mili sıkıntısı nedeniyle yarışı 15 sırada başlayıp 2. olarak tamamlaması gerçekten çok etkileyici ve takdir edilesi. Uçan Hollandalı’ya hem geçmiş olsun diyoruz, hem de kendisini tebrik ediyoruz. 




Williams, Şanssızlıklar, ve Bir Rookie’nin Amerikan Rüyası! 


Yazımın bu kısmında Williams’dan bahsetmek istiyorum. Sevdiğim bir takımdır, eski ve köklü, başarılı bir takımdır Williams. Takımın tarihine çok girmeyeceğim ancak yaklaşık son 10 yıldır adeta bir arka sıra takımına dönüşmelerine üzülmemek elde değil. 2023 sezonunun hemen başında Mercedes’in tecrübeli stratejisti James Vowles’ın Williams’a takım yöneticisi olarak katılması haberi herkeste hem şok hem de sevinç yaratmıştı. Vowles’ın stratejik zekasına ve tecrübesine güvenmemek ve tabii ki hayran kalmamak mümkün değil. Williams’a iyi geleceğinden hepimiz eminiz. Takımın pilotlarına gelecek olursak: bir araçta itirazlar eşliğinde Red Bull akademissinden gelen ve artık ‘’tecrübeli’’ sayabileceğimiz Tayland’lı pilot Alexander Albon bulunurken, 2. aracın direksiyonunda ise Scott Speed ve Alexander Rossi gibi isimlerin ardından uzun zaman sonra griddeki ilk Amerikalı rookie Logan Sargeant bulunuyor. Hem pistte hem de pist dışında biraz çekingen davranan Sargeant’ın takım arkadaşı Albon’dan çok şey öğreneceği kesin. Suudi Arabistan Grand Prix’si özelinde bakacak olursak genç Taylandlının puanları garantilemişken mekanik bir sorunla yarıştan çekilmek zorunda kalması çok büyük şanssızlık oldu. Diğer yandan her ne kadar çekingen davransa da Amerikalı rookie Logan Sargeant ise çekingenliğini aştığı takdirde neler yapabileceğinin adeta bir ön izlemesini gösterdi bizlere. Çoğu zaman geri çekilmek zorunda kalsa da kendine güvenini kazandığı zaman oldukça güzel geçişler yapabilecek potansiyele sahip olduğunu ben kendi adıma fazlasıyla gördüm. Kendisine başarılar ve bol şans diliyor, en kısa zamanda ilk puanlarının gelmesini umuyorum.



 

Perez Neler Yapıyor? 


Red Bull cephesine geri dönüyoruz çünkü anlatmazsak çok ayıp olacak bir durum söz konusu. 2020 Bahreyn yarışındaki performansıyla hem son sıradan gelip yarış kazanan ilk ve tek pilot olarak tarihe geçen, hem de 2021 itibariyle Red Bull kontratını garantileyen tecrübeli Meksikalı, Red Bull pilotu olarak da savunmalarıyla herkesin takdirini topladı. Yine de genel anlamda bakıldığında genç takım arkadaşı Max Verstappen’ın gerisinde kalması, özellikle de Red Bull taraftarlarının tepkisini ve eleştirilerini beraberinde getirdi. Kendisine ‘’Max ile baş edemiyor’’, ‘’yarış hızı iyi değil’’ gibi yorumlarla bakılan Perez, Suudi Arabistan Grand Prix’sindeki performansıyla bu yorumlara adeta meydan okudu. Genç Hollandalının yokluğunda (yokluğunda derken yanlış anlaşılmasın, burda kastım gerilerden tırmanmakla meşgul olması) oldukça başarılı bir performans gösteren Perez, yarışı takım arkadaşının 5 saniye önünde 1. olarak tamamladı. Startta liderliği kısa bi süre için Fernando Alonso’ya kaptırmış olsa da birkaç tur içinde yerini geri alıp yarış boyunca koruyan Meksikalı pilot Red Bull ile 4., kariyerinin 5. zaferine imza atmış oldu. Kendisini tebrik ediyoruz. 


Sonuç olarak genel anlamda olaysız geçmesine sevindiğimiz yarışı Red Bull’un tecrübeli pilotu Sergio Perez kazanırken, sıralamalardan itibaren yakasını bırakayan tahrik mili arızası nedeniyle 15. Sıradan başlayan Max Verstappen 2. sıraya ulaşarak takımına üst üste 2. çifte zaferi getirmiş oldu. Bahreyn yarışında ‘’bir F1 peri masalı’’ olarak söz ettiğimiz Aston Martin ve Fernando Alonso ise damalı bayrağı 3. sırada görerek üst üste 2. kez podyumu tamamlayan ekip oldu.  

Bu güzel yarışın ardından herkesi sevgiyle kucaklıyor, Avustralya Grand Prix’sinde görüşmek üzere diyoruz. :))))

Comments

Popular posts from this blog

2023 Bahrain Grand Prix - Race Report

2023 Miami Grand Prix'si - Yarış Raporu

2023 Azerbaycan Grand Prix'si - Yarış Raporu